Velkommen som Majbarn på Bellahøj Skole og KKFO
Om majperioden - før skolestart
Torsdag den 2. maj starter børnene i KKFO'en. Den første dag vil være en kort opstartsdag, så I som forældre også har mulighed for at gøre oplevelsen god, sammen med jeres barn. Jeres barn vil blive inddelt i farvede grupper, med faste voksne tilknyttet. Grupperne er som udgangspunkt de grupper, børnene starter i som klasse efter sommerferien.
Dagen vil være opdelt, så dit barn vil være mest sammen med sin kommende klasse om formiddagen og sammen med alle de andre kommende børnehaveklasser om eftermiddagen. De vil altså være afskærmet for de "store" børn i denne opstart, med undtagelse af besøg på afd. Bella og skolen.
I majperioden forsøger vi at skabe så mange genkendelige strukturer som muligt for jeres børn, så overgangen til skolen opleves nemmere. Det gør sig gældende med spisetider, ture ud af huset, legegrupper, osv.
Vi har tre fokuspunkter i løbet af majperioden: relationer, motorik og sprog. I vil dog opleve, at der er størst fokus på relationerne i majperioden, da vi erfaringsmæssigt ved, at det er grundlæggende for den bedste overgang.
Forældrekompetencer
Det er en stor omvæltning at starte i børnehaveklasse og dette gælder både for børn og forældre. Der
kommer nye forventninger til forældrerollen, og det er derfor vigtigt at:
- Checke Aula løbende
- Tale med dit barn om dagens oplevelser.
- Sørge for at barnets penalhus er opdateret jævnligt.
- Sørge for en sund og nærende madpakke samt drikkedunk m. vand.
- Deltage i de sociale arrangementer på skolen, i legegrupper, forældrearrangementer og børnefødselsdage.
Checkliste for skolestartere
Vi har sammenfattet en checkliste med punkter, som er vigtige for dit barns skolestart:
- Tage imod og handle på en fælles besked
- Snak med dit barn omkring positiv kontakt til andre børn og voksne i nye relationer.
- Øv jer på selvhjulpenhed, som at gå på toilettet, vaske hænder og tage tøj på.
- Tal med dit barn om glæden ved at gå i
skole.
Indre styring
At kunne udskyde behov. Det vigtigste, dit barn skal kunne for at få en god skolestart, er at skabe gode relationer til andre børn og at udskyde sine behov. Det ser ud til, at børn, der kan styre deres impulser, bliver sundere, gladere, bedre uddannede og har mere stabile relationer senere i livet, end børn, der ikke kan. Og selvkontrol er ikke primært noget, man er født med. Det kan opfattes som en muskel: Man kan træne den og vælge at bruge den – eller at lade være.
Nye rammer og nye vaner
I skolen skal dit barn møde til en bestemt tid, og du skal måske til at sørge for madpakke. De nye rammer giver mindre fleksible dage og kan i overgangen opleves voldsomme. Især morgenerne. Midt i det hele skal dit barn være undervisningsparat, det må fx helst ikke falde i staver af træthed, og det er dit ansvar at sørge for det. Med til at sørge for at et barn er undervisningsparat hører at skabe nye gode vaner og systemer for dagligdagen.
Samarbejdet om barnet
For at give dit barn de bedste forudsætninger for en god skolestart, kræver det et godt samarbejde mellem hjemmet, skolen og KKFO'en. Det er derfor vigtigt, at du som forælder er nysgerrig på både skolen og KKFO'en og gerne henvender dig til dit barns børnehaveklasseleder eller pædagog, så vi sammen kan understøtte barnets behov bedst muligt.