Fra fravær til fremmøde
Skolens opgaver ved fravær og håndtering af fravær*
1. Teamet laver daglig fraværsregistrering i KMD.
2. Teamet laver den månedlige vurdering af, om den enkelte elevs fravær er bekymrende –
teamet noterer en bemærkning uagtet om det er bekymrende fravær eller ej.
Det er bekymrende fravær og dermed opmærksomhedskrævende fravær når:
- 4 eller flere fraværsperioder den seneste måned.
- 8 pct. ulovligt fravær i indeværende årskvartal.
- 11 eller flere fraværsperioder over det seneste skoleår.
- 10 pct. samlet fravær det seneste skoleår, dvs. 20 ud af 200 skoledage.
3. Ledelsen gennemgår månedligt elevfravær, og sender overblik og aftaler for næste skridt til
årgangsteamet i aula.
4. Elever med bekymrende fravær på over 8% – teamet går i dialog med hjemmet for at
orientere om fraværet samt lave gode aftaler for bedre fremmøde.
5. Elever med bekymrende fravær på over 10% - forældrene indkaldes til møde sammen
med skolesocialrådgiveren og der udarbejdes en handleplan ved 10% ulovligt fravær.
Desuden orienteres elevens forældre om de økonomiske konsekvenser efter reglerne i § 153,
stk. 2, og § 155 c i lov om socialservice af fravær på 15 pct. i et kvartal, når en elev har
ulovligt fravær på 10 pct. eller derover inden for ét kvartal.
- Teamet dokumenterer forløb, handling og indsats i forhold til det bekymrende fravær i Det pædagogiske Notat.
- RC/PLC og skolesocialrådgiver inddrages i udarbejdelse af en handleplan, hvis en elevs fravær efter første dialog med forældre og elev fortsat er bekymrende.
6. Elever med ulovligt fravær på 15% eller mere indberettes til Sanktionsenheden.
*Bellahøj Skole og KKFO følger den bydækkende ”Handleplan for håndtering af bekymrende
elevfravær” (Handleplan — håndtering af bekymrende fravær (kk.dk).