Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Princip for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale

Formål

Formålet med dette princip er at understøtte det professionelle personales muligheder for at løse den pædagogiske opgave og undervisningsopgaven med overskud samt udviklingen af et fagligt og socialt arbejdsfællesskab på Bellahøj Skole og KKFO.
 

Sammenhængen

Princippet udspringer af at vi på Bellahøj Skole og KKFO ønsker at skabe en undervisning, der giver deltagelsesmulighed for alle vores elever. Vi ser en værdi i, at det undervisende personale har de bedste forudsætninger for at skabe forskellige undervisningstilbud og -former, der aktiverer elevernes engagement, motivation og kreativitet. Samt værdien af en omgangsform, hvor den enkelte elev skal føle sig anerkendt, respekteret og mødt med forståelse.
 

Målet

Målet med arbejdets fordeling mellem lærere og andet pædagogisk personale er at skabe transparens i den samlede opgavefordeling og understøtte personalets muligheder for samarbejde med hinanden og deres kendskab til de elever de arbejder tættest på. Dette gøres ved, at arbejdets fordeling så vidt muligt tilgodeser at:

• Undervisningen varetages af lærere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i
• I de yngstes klasser tilstræbes en personalefordeling, der tilgodeser minimering af voksenskift og tilgodeser det relationelle.
• Der lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens sammensætning
• Årgangsteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til personalets baggrund, evner og personlighed
• Opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning – fx LKT (læring, kontakt og trivsel), faglig vejledning – varetages af højt kvalificeret af personale med de nødvendige faglige og relationelle kompetencer
• Processen er rammesat af skolens og KKFOens MED
• Processen er inddragende så hele personalegruppen aktivt bidrager til at finde de bedste løsninger
 

Godkendt af skolebestyrelsen på Bellahøj Skole og KKFO, november 2023