Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Venskabsklasser på Bellahøj Skole og KKFO

Formål

  • at skabe relationer på tværs af klasser og alder, hvilket skaber en mere tryg hverdag for alle
  • at skabe relationer, der modvirker mobning og skaber trivsel  
  • at skabe relationer, der styrker skolens ”fællesskab”
  • at give de yngste muligheder for at finde/opleve rollemodeller
  • at skabe rammen for et socialt og fagligt fællesskab  
  • at skabe samarbejdsrelationer, der styrker indlæringen for begge parter

Organisering

Bh.kl. - 5. kl.

1. kl. - 6. kl.

2. kl. - 7. kl.

3. kl. - 8. kl.

4. kl. - 9. kl.

Organiseringen støtter op om de gode overgange, som skolen arbejder med, når klasserne skifter klasselærerteams mellem 4. og 5. klasse. Læs mere: Indskoling og udskoling med fokus på fællesskab og udvikling | Bellahøj Skole og KKFO   

To typer af rammer

Skolevenner 

De store elever tildeles fx en eller to elever som deres ”skoleven” særlig kontakt og ansvar for på skolen – det kan godt ændres i løbet af året.

Løs struktur

Man sætter ikke eleverne i par, men mødes på klasseplan.

Eksempler på venskabsklassernes fælles aktiviteter 

Sociale relationer

  • Fælles legetimer / spilletime/ boldspil. Fx sanglege, gamle lege, idrætslege, hvor de ældste elever instruerer og underviser de yngste, eller hvor store og små er sammen i legen.
  • Orienteringsløb / post løb med skoleopgaver evt. ude i naturen, hvor de ældste har ansvaret for de yngste. Eller de ældste har arrangeret det på skolen med sig selv som levende poster.
  • Fælles udflugt (strand, skov mm.)
  • Fælles julepyntedag (eller dele af dagen)
  • 5.klasserne viser de nye børnehaveklasser rundt på skolen på en af de første skoledage
  • 5.klasserne laver navneskilte (evt. med billeder) sammen med 0. klasse
  • Historielæsning på biblioteket eller i klassen
  • ”Teatersport” - de ældste elever øver drama i en god ramme
  • Fælles oprydning på udearealer eller i naturen
  • Fælles udflugt – de ældste har ansvaret for de yngste
  • O.M.A

Faglige/lærings relationer

  • Samarbejde i en særlig uge eller om et emne
  • Oplæsning af egne produktioner hos hinanden (digte, fortællinger mm)
  • Opførelse af drama -/teaterstykker/ kabaret for hinanden
  • Fælles natur og teknik opgaver og forsøg
  • Fælles ekskursion fx til stranden / vandhul / skoven
  • Fælles ”matematik på tværs”, hvor man i fællesskab arbejder med matematikopgaver. De ældste elever udfordres i evnen til at forklare matematiske begreber og problemstillinger
  • Fælles idrætsaktiviteter eller de ældste arrangerer for de yngste
  • De ældste lærer de yngste computerfærdigheder
  • Fælles bagedag i madkundskabslokalet fx bagning af boller, pandekager, æbleskiver eller lign.
  • Brevskrivning – de ældste lærer de yngste med at skrive og tegne (eller det at gøre det på en pc)
  • Samarbejde ang. læsning  
  • Lektiehjælp  
  • O.M.A 

Venskabsklasserne bliver også brugt som organisering af aktiviteter på tværs af klasserne i Trivselsugen hvert år i september.

Store og smaa elever spiller bold sammen Trivselsuge 2024 Bellahoej Skole og KKFO