Formål
- at skabe relationer på tværs af klasser og alder, hvilket skaber en mere tryg hverdag for alle
- at skabe relationer, der modvirker mobning og skaber trivsel
- at skabe relationer, der styrker skolens ”fællesskab”
- at give de yngste muligheder for at finde/opleve rollemodeller
- at skabe rammen for et socialt og fagligt fællesskab
- at skabe samarbejdsrelationer, der styrker indlæringen for begge parter
Organisering
Bh.kl. - 5. kl.
1. kl. - 6. kl.
2. kl. - 7. kl.
3. kl. - 8. kl.
4. kl. - 9. kl.
Organiseringen støtter op om de gode overgange, som skolen arbejder med, når klasserne skifter klasselærerteams mellem 4. og 5. klasse. Læs mere: Indskoling og udskoling med fokus på fællesskab og udvikling | Bellahøj Skole og KKFO
To typer af rammer
Skolevenner
De store elever tildeles fx en eller to elever som deres ”skoleven” særlig kontakt og ansvar for på skolen – det kan godt ændres i løbet af året.
Løs struktur
Man sætter ikke eleverne i par, men mødes på klasseplan.
Eksempler på venskabsklassernes fælles aktiviteter
Sociale relationer
- Fælles legetimer / spilletime/ boldspil. Fx sanglege, gamle lege, idrætslege, hvor de ældste elever instruerer og underviser de yngste, eller hvor store og små er sammen i legen.
- Orienteringsløb / post løb med skoleopgaver evt. ude i naturen, hvor de ældste har ansvaret for de yngste. Eller de ældste har arrangeret det på skolen med sig selv som levende poster.
- Fælles udflugt (strand, skov mm.)
- Fælles julepyntedag (eller dele af dagen)
- 5.klasserne viser de nye børnehaveklasser rundt på skolen på en af de første skoledage
- 5.klasserne laver navneskilte (evt. med billeder) sammen med 0. klasse
- Historielæsning på biblioteket eller i klassen
- ”Teatersport” - de ældste elever øver drama i en god ramme
- Fælles oprydning på udearealer eller i naturen
- Fælles udflugt – de ældste har ansvaret for de yngste
- O.M.A
Faglige/lærings relationer
- Samarbejde i en særlig uge eller om et emne
- Oplæsning af egne produktioner hos hinanden (digte, fortællinger mm)
- Opførelse af drama -/teaterstykker/ kabaret for hinanden
- Fælles natur og teknik opgaver og forsøg
- Fælles ekskursion fx til stranden / vandhul / skoven
- Fælles ”matematik på tværs”, hvor man i fællesskab arbejder med matematikopgaver. De ældste elever udfordres i evnen til at forklare matematiske begreber og problemstillinger
- Fælles idrætsaktiviteter eller de ældste arrangerer for de yngste
- De ældste lærer de yngste computerfærdigheder
- Fælles bagedag i madkundskabslokalet fx bagning af boller, pandekager, æbleskiver eller lign.
- Brevskrivning – de ældste lærer de yngste med at skrive og tegne (eller det at gøre det på en pc)
- Samarbejde ang. læsning
- Lektiehjælp
- O.M.A
Venskabsklasserne bliver også brugt som organisering af aktiviteter på tværs af klasserne i Trivselsugen hvert år i september.