Stjernekammeret

Fra d. 1/8 til juleferien kan Stjernekammeret bookes fredage. Klasser fra Bellahøj Skole og andre skoler kan komme på digitale rejser i Solsystemet. Eleverne oplever skønheden på de forunderlige rejser ud i rummet.
De får svar på nogle spørgsmål om Solsystemet og Universet, men straks opstår nye gåder, som de ønsker at forstå.

• 34 siddepladser
  • 16 liggepladser
  • Gratis for Københavnske skoleklasser
  • 600 kr. for 90 minutters undervisning

Åben fredag formiddag.

Stjernekammeret kan bookes på bellahoej@kk.dk

Find materiale på www.boernafgalileo.dk

Elever kigger efter solpletter med en Sunspotter

Fag som dansk og kristendomskundskab kan bruge stjernekammeret til at sætte fokus på skabelsesberetninger og myter om stjernebilleder.

Formålet med undervisningen er ikke kun at lære. Det er især at stimulere elevernes spirende interesse for naturfag. I stjernekammeret laver eleverne også forsøg, som giver dem gode oplevelser og forståelse for fysikken i solsystemet. Det kan fx være forsøg, der viser hvordan et roterende hjul har balance, et forsøg der viser, hvordan du selv kan blive vægtløs eller observation af solpletter med et
sol-teleskop - en Sunspotter.

I stjernekammeret kan man også lære at samle Galileoscoper og observere bl.a. Månen og planeterne med dem. Klasser kan låne Galileoscoper her og på alle Centre for Undervisningsmidler.

Galileoscoper

Stjernehimlen på andre breddegrader af Jorden. Den gamle analoge stjerneprojektor er god til at vise Jordens døgnrotation. Carsten Andersen viste planetarie-forestillinger med projektoren i et kuppeltelt på Den nordiske filmfestival i Lübeck i november 2018, og han besøgte Klosterhof Skolen i Lübeck, hvor man bruger en lignende stjerneprojektor.

Stjerneprojektoren fra Lübeck

Stjernekammeret anvender også en digital projektor.

Med støtte fra 15. Junifonden og Tipsmidlerne købtes i 2011 en digital Starlab projektor. Dermed kan man ”rejse” til planeter og måner. Man kan lære om solsystemet med animationer.  På nattehimlen vises foruden stjerner nu også planeter, måner og kometer.

Carsten Andersen med en planetmodel og et Galileoscop

Hold fra andre kommuner skal betale 600 kr. for 90 minutters undervisning.
Undervisningen tilpasses elevernes alder, så alle hold lige fra børnehaveklassen til voksenundervisningen er velkomne.

statistik 2019-2020

Shape Created with Sketch.

Stjernekammeret 2020-2021

Shape Created with Sketch.